باده شبگیر

دل نوشته های قاصدک

باده شبگیر

دل نوشته های قاصدک

کورس عشق

۱- رباعی 

   

الف) فلسفه  مسیح

ای کاش که  باز  فکر  فردا   بودیم 
هم  فلسفه ی مسیح  و  بودا  بودیم
دل تنگ کلامی ام که او گوش   کند
ای کاش که هر لحظه  یهودا   بودیم  

 


ب)‌ فرار  

باید  که تو را  شکار می کردم  من   

آخر  تو  بگو  چه کار می  کردم من   

از  خویش کمی  جلوترم  می  دانم   

از  خاطره ام  فرار    می  کردم  من    

 

 

   ج) کورس

امروز  دوباره    باز  دیرم شده است   

یک  باغچه نه باغ  اسیرم شده است   

با عشق  همیشه   کورس   دارم  اما   

لبهات   مزاحم  مسیرم     شده  است 

 

    

د)‌  قوم  

یک  قوم  فقط  ستم  روائی  کردند   

یک  قوم   فقط  ستم   زدائی کردند  

دیدند  که  خوب  وبد  نمی فهمیدید   

این  قوم   برایتان    خدایی    کردند  

 

قاصدک  

جمعه ۱۰/۱۰/۸۹  

 

  

۲- شاید شعر   

هزار بار  این  ترانه  را  سروده ام

ماهی  از آب  سیر  نمی شود  

و دریا از ماهی  پر 

 ناشناس   

 

۳- فال  حافظ 

هر  که را با خط  سبزت سر سودا باشد  

پای ازاین دایره  بیرون ننهد تا باشد  

من  چو از خاک لحد لاله صفت برخیزم 

  داغ  سودای  توا َم   سر ِ سویدا باشد  

تو  خودای  گوهر یکدانه  کجایی آخر   

کزغمت  دیده مردم  همه دریا باشد 

از بن  هر  مژه ام  آب  روانست  بیا  

اگرت میل  لب جوی  و تماشا  باشد  

چون گل ومی دمی از پرده برون آی و درآی  

که  دگر باره  ملاقات نه  پیدا باشد 

ظل  ممدود خم زلف توا َم  بر سر باد   

که اندر این سایه قرار دل شیدا باشد 

چمشت از ناز به حافظ  نکند  میل آری  

سر گرانی صفت نرگس رعنا  باشد 

 

حافظ   


پی نوشت  : 

۱- به توصیه  بعضی از دوستان  برای  سبکی صفحه  از عکس کمتر استفاده  شد. 

( البته اگر  عکس  خوب  وجالب  پیدا شد شاید  توصیه را زیر سبیلی  رد  کردیم ) 

۲-  خودمان  می دانیم  رباعی  ها  تعریفی ندارد اما  شما  تعریف  کنید  توی ذوقمان نخورد  و 

 البته به  همراه  نقد ونظرات

نظرات 34 + ارسال نظر
ناخدا شنبه 11 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:45 ق.ظ http://goleyas290344.blogfa.com/

سلام قاصدک
روزت بخیر
ممنونم که به ناخدا سر زدس
برات ارزوی سلامتی دارم
بازم سر بزن

سلام

ممنون از شما

حتما دوباره می آیم

خاله خانباجی شنبه 11 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:05 ب.ظ http://khalekhanbaji.blogf.com

ذوق تان مستدام

سلام

سپاس

ذوق شما هم پایدار

محمد رحیم شنبه 11 دی‌ماه سال 1389 ساعت 05:27 ب.ظ http://robattakapoo.blogfa.com

سلام

میخوامت هزارتا

هوار تا

n تا


..... تا


خیلی مخلصیم
الله اکبر

سلام

خیلی خوشحال شدم از دیدن این کامنت

ما بیشتر
مابیشتر
مابیشتر

الله اعظم

دوباره منتظرتم

کاما شنبه 11 دی‌ماه سال 1389 ساعت 06:49 ب.ظ http://DEROWGAR.BLOGSKY.COM

قربونت برم الهی با این رباعی های باحال
دوست عزیز سلام
اتفاقا من که خیلی از رباعی هات خوشم اومد. به نظرم هرکدوم نوعی شاهکارند.
اینا رو نگفتم چون خواستی تو ذوقت نزنیم واقعا دارم میگم خوشم اومد بخصوص از رباعیاولت محشر بود.
رباعی دوم وجود من به نوعی حشو است و این به زیبایی رباعی ضربه زده است بدون این مساله رباعی دومت هم عالی بود.
موفق باشی همیشه

سلام

قربون شما

ممنون از این همه تعریف - دیگه شرمنده کردی

از تذکرات شما همیشه استفاده کرده ام

ممنون از شما
شما هم موفق باشید

ماندانا ابری شنبه 11 دی‌ماه سال 1389 ساعت 07:46 ب.ظ http://www.manii.persianblog.ir

درود
لذت بردم از کارهاتون
نقد باشه برای بعدها
موفق باشید

سلام
سپاس از نظر ارزشمندتون

منتظر نقد خواهم ماند

رهگذر شنبه 11 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:02 ب.ظ

دعوت نامه همکاری
دوست عزیز سلام امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق باشید. از شما دعوت میکنم که به گروه ما که در حال آماده کردن یک سایت هستیم بپیوندید و مطالبتون را در سایت بگذارید شما میتوانید در بخش دل نوشته های سایت با ما هم کاری کنید و همکار ما شوید برای توضیح بیشتر میتوانید به یاهو بیایید و با من صحبت کنید تا به دوستان ما بپیوندید .یا برای من ایمیل بزنید.
rahgozar.iran@yahoo.com

سلام

حتما سر می زنم ببینم چه خبره

حسن نصر(سیاووش) شنبه 11 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:41 ب.ظ http://hezareyeghoghnoos.blogfa.com

سلام جناب معبودی
ممنون ازحضورگرم وسپاس ازدعوت شما کارهای شمارا خواندم واستفاده کردم .موفق باشید.

سلام

لطف شما پایدار
همیشه منتظر نظرات خوب و ارزنده و البته نقد های جنابعالی
هستم

مونا یکشنبه 12 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:12 ق.ظ http://13002000.blogfa.com

به به
به به
به به
چه رباعیاته خوبی
چه عالی
چه فوق العاده
(مواظب باش خدایی نکرده ذوق مرگ نشی)

سلام

ممنون از نظرات شما

البته اگر هم ذوق مرگ شوم از ذوق حضور شماست

نادر یکشنبه 12 دی‌ماه سال 1389 ساعت 09:19 ق.ظ http://royayeshirinam.blogfa.com

سلام
جدا رباعی هات زیبا و دلنشین و فراخور این روزا بود
البته من از ج بیشتر خو شم اومد
نظر کارشناسی ندارم چون تخصصی تو این زمینه ندارم
شاد باشید

سلام
سپاس از لطف حضور شما
هر چه را دوست پسندد آن به
نظر شما همیشه برای من قابل احترام خواهد بود

دختر آفتاب یکشنبه 12 دی‌ماه سال 1389 ساعت 09:31 ق.ظ http://taha1214.blogfa.com

سلام
الف)
ای کاش که یک سلام زیبا بودیم
یا همچودلی پاک، اهورا بودیم
من بنده یک نگاه او هستم ، لیک
ای کاش دمی کنار مولا بودیم
ب)
صید منی و شکار یک غمزه ی من
خود نیک نگر به رمز این قصه ی من
پشت سر من دام نهادی به رهم
ای وای دلت که شد اسیر نگهم
ج)
امروز قرار است که من زود رسم
از ره بروم به سمت مقصود رسم
من مزرعه ام زاغ اسیرم شده است
آه از دل من که باز دیرم شده است
د)
یک قوم به هرجه نام بود، خندیدند
یک قوم برای نام خود جنگیدند
دیدند سوالشان هنوز پا برجاست
رفتند و به گور خویشتن رقصیدند
ببخشید جسارتا درکنار اشعار زیباتون طبع آزمایی کردم آنقدر زیبا بودند رباعی ها که بداهه هجوم آوردشوق سرودن در ما، هرچند در مقابل رسای اشعار شما قطره ای ست درمقابل بی کران دریا
پاینده باد افکار بلنداتان زیبا باشید و مداوم

سلام

سپاس از این همه مرحمت

خوشحالم که سر ذوق آمده اید

اتفاقا خیلی هم زیبا ست

امیدوارم همیشه شاعر باشید

الهه یکشنبه 12 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:00 ق.ظ http://elahe60.blogfa.com

هزار بار این ترانه را سروده ام

ماهی از آب سیر نمی شود

و دریا از ماهی پر



ممنونم این خیلی با معنی و قشنگ بود مرسی ....مرسی

سلام

باران که می بارد

گنجشک ها با من هم مسیر می شوند

همه زیر یک سقف زندگی می کنیم


خوشحالم از حضور پر رونق شما که به من نیز انگیزه می دهد

نگین یکشنبه 12 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:02 ب.ظ

ممنون از حضورتون و فریاد قشنگتون
چقدر شعراتون قشنگه.من اونو دوست دارم که ماهی و دری و آب نوشتین

سلام
سپاس از نگاه شما

فریاد تنها صدایی است که عاقلانه نیست

و عاشق ها هیچ وقت کار عاقلانه نمی کنند

لطف دارید . تقدیم به نگاه خوبتون

الهه دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:43 ق.ظ http://elahe60.blogfa.com

زندگی با همه‌ی وسعت خویش

محفل ساکت غم خوردن نیست

حاصلش تن به جزا دادن و افسوردن نیست

زندگی خوردن و خوابیدن نیست

زندگی جنبش جاری شدن است


با اخرین پست........بازی زندگی به روزم.

سلام

حتی اگر نباشم زندگی خواهم کرد

در میان همه ی خاطره ها

مثل روئیدن خورشید درون یک گل

در پسان گاه غروب

ناخدا دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:36 ب.ظ http://goleyas290344.blogfa.com/

سلام قاصدک
تکلیف شما اینه که ادامه بدی چهارم پنجم وهمینطور سعی کنی از پا در نیای مجلس هم تا چهارتا مجوز قانونی میده البته اگه بتونی از پس یکیش هم بر بیار

سلام

حالا چها بار از روی زندگی هر کدوم

می نویسم چون این جریمه ی منه که به یکی

راضی نشدم

حکم تکلیف این است

مهدی سهراب دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1389 ساعت 03:13 ب.ظ http://mehdisohrab.blogfa.com

سلام...خوببی؟خیلی جالبه..من شبیه اون رباعی بالای قبلن گفتم...
احتمالن توارد پیش اومده چون دو مصرعش تقریبن همونه...
شما در مشهدین؟

سلام
ممنون از حضورت

شاید توارد باشه

نه من در شهر پرند در تهران هستم

علی اصغرنجفی(اغو) دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1389 ساعت 04:04 ب.ظ http://www.aliasgharnajafi.blogfa.com

سلام
به نظر من خیلی زیبا بود
درود

سلام
سپاس از حضورت ودرود بر شما

نظر شما برای ما خیلی محترم

به امید دیدار مجدد

علی اصغرنجفی(اغو) دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1389 ساعت 04:05 ب.ظ

نگین دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1389 ساعت 06:52 ب.ظ

دوباره اومدم....لالایی که برام نوشتین خیلی دوسش دارم.خیلی معنی داره.واقعا ازتون ممنونم.کاش کلیدی بودم برای جزیره ی گمشده ی شعر شما.موفق باشین بیشتر از گذشته یا حق

سلام

خوش اومدی کلبه ما به صفای شما رونق می گیره

قابل شمارو نداشت

امیدوارم این حرفای دل شکل شعر داشته باشه
دوباره منتظرم

پیمان آل ابراهیم دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1389 ساعت 09:33 ب.ظ http://khoonindelan.blogfa.com/

دل تنگ کلامی ام که او گوش کند
سلام
این مصرع بنظر حقیر بهترین مصرعتان بود خیلی بدلم نشست
اما مصرع بعدیش را هر چه زور زدم نفهمیدم
ب و ج هم زیبا بودند فقط آمدن "دوباره" و "باز" بدنبال هم بنظرم زیاد جالب نبود
و شاید شعرتان هم شعر زیبایی بود

سلام و سپاس از حضورت

همه ما از یهودا متنفریم - اما یادمان نرود که دیگر حواریون نیز کم از یهودا نداشتند -

البته ما مانند مسیحیان اعتقاد به صلیب کشیدن عیسی مسیح نداریم
ولی همه بر این روایت که معترفیم
که یهودا فردا ی آن روز با برگرداندن سکه ها پشیمانی خود را اعلام کرد ولی توبه او پذیرفته نشد - واین دلیل آن شد که هر
روز به درگاه خدا لابه کند تا خدا حرفهای اورا گوش کند - و تا پایان عمر نیز پشیمان خود را به دار آویخت -
این پشیمانی او واصرار بر توبه است که برای ما می تواند الگو باشد

نه مانند خیلی از انسان ها - ( یزید - شمر ) شمر و یزیدیان عصر ما

به عمق اشتباه خود پی نمی برند و در جهالت خواهند مرد

...........................
درود برشما که می اندیشید

و تشکر از نظرات دلگرم کننده شما

لیدا رشیدی سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:36 ق.ظ http://ayehayebarooni.persianblog.ir

زیبا نوشتی دوست خوب،فقط بگو چرا
"ای کاش که هر لحظه یهودا بودیم؟!"

سلام

درود بر شما و نظر دقیقتان .

به نظر مسیحیان
حضرت داود - چند صد سال قبل از حضور فردی به اسم یهودا خبر داده بود -

عیسی مسیح نیز - به صفات اشاره شده درون یهودا پی برد
ولی از آن جا که رسالت او هدایت مردم بوده اورا به مانند یاران نزدیک خویش ( حواریون ) برگزید و سه سال مسئولیت مالی گروه را و همچنین مسئولیت تبلیغ دین را مانند سایرین بر عهده ی او گذاشت

اما در دین اسلام
ما که اعتقادی به مصلوب بودن عیسی مسیح نداریم

اگر این را سرنوشت او بدانیم همچنان که حضرت داود خبر داده بود گناهی بر او نخواهد بود که او برگزیده بود از جانب خدا (جبریون)

ولی اگر روال طبیعی زندگی برای او بدانیم او نیز مانند سایر خطا کاران پشیمان شد و تا آخر کار توبه کار که از نظر ما بخشش توبه کاران لطف الهی است که چرا شامل او نشد جای سوال دارد؟

اما نکته مهم پشیمانی و اصرار او برای توبه می باشد که شرح آن در پاسخ به کامنت دوست عزیزم آقای آل ابراهیم می باشد .

................................

باز هم درود بر حضورتان

احمد نور اللهی مقدم سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1389 ساعت 05:09 ب.ظ http://www.setarebaran2012.blogfa.com

سلام دوست عزیز به روزم[گل]با بی تو در باد[گل]

سلام

دوست خوبم - دوباره اومدم

لیدا رشیدی سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:29 ب.ظ http://ayehayebarooni.persianblog.ir

ممنون از توضیحات شما
شاید این سؤال رو از ان جهت پرسیدم که قرنهاست نام یهودا مترادف با واژه ی خیانت گشته!
و قبول دارم قضاوت نا به جایی بود که اصولاً قضاوت نا به جاست!
اما میدانم که مسیح عشق مطلق بود ومصداق:
"کفر و دین در بر عشاق نکوکار یکی است"
و..............
موفق باشی.

سلام
درود بر شما

با شما در فلسفه ی مسیح کاملا موافق هستم

دختر آفتاب سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:50 ب.ظ http://taha1214.blogfa.com

سلام ممنون از حضورتون قاصدک عزیز خط آخر امین و 83 اینو نفهمیدم
راستی دوتا نمیدونم میشه گفت رباعی یا نه دارم به تشویق یک جناب بزرگواری که از وب شما با طاها آشنا شده
خوشحالم می کنیید اگه بهم نظرتون رو بگید هرچی که باشه

سلام حق باشما
بیشتر معمعا بود
براتون کامنت گذاشتم

جسارت منو ببخشید

فتنه انگیز چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1389 ساعت 07:47 ق.ظ http://www.fetnehangiz.blogfa.com

سلام

سلام

صبح بخیر

سحر خیزان اگر چه فقته جو و فتنه انگیزند
به کام دل چنان گل ها به شبنم ها بیامیزند

دختر آفتاب چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:33 ق.ظ http://taha1214.blogfa.com

سلام عزیز بزرگوار
واقعا هیجان زده ام کردین منت بر سرم نهادین و وقت گذاشتین واسه توضیح
چشم حتما عمل می کنم به اونچه که فرمودین در زمینه رباعی
اما من میدونم که نمی تونم شما و سایر دوستان حقیقتا استادین من فقط یه مبتدیم
که دوست داره با واژه ها مهربون باشه
...........................
وسپاس گذار به جهت توضیح شعر زیباتون
حدس می زدم امین باید محمد امین صلوات الله علیه باشه
عشقتان جاری،احساستان اهورایی
لحظه های زندگیتون طلایی

سلام
دوست خوبم

وظیفه بود

شما توانایی دارید - خیلی هم زیاد

...............

قابل شما رو نداشت

چهاردولی چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:11 ب.ظ

سلام شکسته نفسی نفرمایید واقعا عالی بود مخصوصا فلسفه ی مسیح پایدار باشید

سلام

تشکر از نظر لطفتون -

غایب بودین - جای شما خالی بود
خوشحال شدم

سعید چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:52 ب.ظ

میبخشید . هندوانه ها را دوستان نثار کرده بودند چیزی پیدا نکردم زیر بغلتان بگذارم . امیدوارم از یلدایی بودن دوستان فضایی نشوید

سلام

سپاس از نظر خوبتون

به راهنمایی شما نیازمندم

نسرین مرادیان پنج‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1389 ساعت 08:41 ق.ظ http://banooyechoobi.blogfa.com

سلام اقای معبودی عزیز ممنون از اینکه بهم سر زدین بابت لینک ممنون و منهم شما رو لینک خواهم کرد رباعی هاتون خیلی خوبن فقط به نظرم اگه یه خورده بیشتر روشون کار کنین بهتر هم میشن در ضمن یهودا چون حواری خاین بود من نتونستم با رباعی فلسفه مسیح رابطه برقرار کنم وقتی میگید
دل تنگ کلامی ام که او گوش کند
ای کاش که هر لحظه یهودا بودیم
خب من متوجه نشدم چرا این رو گفتید
به هر حال بسیار ممنونم

سلام
سپاس از حضورتون ونظرات ارزشمند شما
لطفا بیشتر راهنمایی کنید
........
در مورد یهودا در کامنت های بالا توضیح داده ام
هر چند نظر شما محترم ودرست است
....
شعر های شما قوی ودوست داشتنی بود
بابت لینک کردن هم متشکرم

نسرین مرادیان پنج‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:47 ب.ظ http://banooyechoobi.blogfa.com

سلام دوست عزیز با دو غزل به روزم ومنتظر نظرات ارزشمندتون
قربان شما

کاما جمعه 17 دی‌ماه سال 1389 ساعت 05:51 ب.ظ http://DEROWGAR.BLOGSKY.COM

کاش که هیچ فکر فردا نکنیم
فکر عیسی یا که بودا نکنیم
گرچه این شعر عبث بود عبث
ما عبث رو پی سودا نکنیم

سلام

زمستان می رسد

چه کلاه سرت باشد

چه نباشد

برفهای روی سرت دروغ نیستند .

سلیمی شنبه 18 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:03 ق.ظ http://aafrk.blogsky

قاصدک عزیز رباعیاتت عالی بود لذت بردم ...واما نقد در رباعی (د) مصرع سوم به نظر میرسد پس ازفعل زمان گذشتۀ (دیدند) شما باید از فعل زمان حال (فهمیدند )استفاده کنید
همیشه شاعر باشی
دوستدار تو پریشان

سلام
سپاس از حضورت
خیلی شاد شدم

ممنون از نظرات خوبت

نظر شما همیشه راه گشا بوده است

دختر آفتاب شنبه 18 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:13 ق.ظ http://taha1214.blogfa.com

سلام برادر بزرگوار
بسیار سپاس گذارم به جهت تذکر کاملا به جای شما
شتاب قلم و بی توجهی را بر من ببخشایید
خدا شاهد باشد بر من که قصد تحریف نبوده است
و الله خیر الحافظا

سلام
یار ما این دارد و آن نیز هم

مهدی شعبانی شنبه 18 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:03 ب.ظ http://delchekideh.blogfa.com

درود
لینک شدید
بازم سر میزنم...

درو د و سپاس

به امید دیدار در انجمن فراهنگ

این هفته جای شما خالی بود

مونا شنبه 18 دی‌ماه سال 1389 ساعت 04:22 ب.ظ http://13002000.blogfa.com

سلام
ببخشید زود صمیمی شدم.اون نظر قبلیم شوخی بود
البته فکر کنم نسنجیدهمن کلا نسنجیده و در لحظه ام
اما از رباعیاته قشنگتون ب و همچنین د رو بیشتر دوس داشتم

سلام

سپاس از حضورت

من هم شما را به خاطر صداقت کلامتون لینک کردم

و حتما صداقت با صراحت همراه خواهد بود

شاد باشید و بی پروا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد